LionsTail Market everything!

Vad är inbound marketing?




Inbound marketing går ut på att förtjäna kundernas förtroende, istället för att köpa det genom påträngande annonser och TV-reklam.

Den tekniska utvecklingen går snabbt, och med den förändras också människors köpbeteende. Med dagens enorma information bara ett klick bort gör många sin egen research online. På så vis har omständigheterna skiftat till att bli mer kundcentrerat.

Med inbound marketing använder du relevant innehåll för att attrahera besökare till din webbsida. Innehållet kan exempelvis bestå av:

  1. sociala medier
  2. videor
  3. nyhetsbrev
  4. via e-mail
  5. bloggartiklar
  6. podcasts

Riktigt bra inbound marketing möter besökare på deras villkor, underlättar deras beslutsprocess (den s.k. köpresan) och erbjuder värdeskapande innehåll som svarar på besökarnas frågor. Slutmålet är att konvertera dem till nöjda kunder.


Varför inbound marketing?

Vad är fördelarna med inbound marketing?


Förutom att metoden är mätbar, är det lättare att få effekt för samma eller mindre budget än om man jämför med traditionell marknadsföring.

Det är en strategi som är anpassad efter den digitala tidsåldern. Du låter dina kunder interagera med ditt företag dygnet runt, och kommunicerar med dem som redan gillar varumärket. Dessutom kan du optimera effektiviteten på kampanjerna genom analys och mer precist rikta dig mot den målgrupp du vill nå.

Med andra ord är inbound marketing mer kostnadseffektivt och genererar fler potentiella kunder än traditionell marknadsföring!

Efter en avslutad affär tar inte resan slut där. När besökaren har blivit kund är det viktigt att vårda relationen, så att kunden blir ambassadör och pratar gott om ditt varumärke för andra.

Hur går det till?


I stora drag är strategin indelad i tre steg. Attrahera, konvertera och engagera anonyma besökare så att de konverterar till leads och så småningom köper din produkt.

1. Attrahera

Få kunderna att söka sig till dig med rätt innehåll, vid rätt tidpunkt och för rätt målgrupp. I det här steget driver du trafik organiskt genom att använda t.ex. betalda annonser och sociala medier. Genom att SEO-optimera ditt innehåll och identifiera besökarnas behov får du de bästa förutsättningarna att fånga kundernas hjärtan.

2. Konvertera

Nästa steg är att förvandla dina besökare till leads. En populär metod är att erbjuda attraktivt och nedladdningsbart material som rapporter eller guider i utbyte mot en e-postadress. På så vis kan du identifiera besökarna och skräddarsy attraktivt innehåll som är motiverande och utbildande. Genom att guida besökaren med värdeskapande innehåll gör du denne redo att köpa och stänga affären med dig.

3. Engagera

Nu är det viktigt att vårda relationen till dina kunder. Håller du löpande kontakt med dina befintliga kunder genom uppföljningar, kampanjer och annat intressant innehåll får du en lojal kundbas som blir dina bästa ambassadörer.

Sammanfattningsvis är inbound markering det sättet som moderna köpare vill bli sålda och marknadsförda till. Långsiktighet, förtroende och att bygga relationer är nyckelorden som gör dina kunder återkommande och nöjda. Är du intresserad av inbound markering till ditt företag? Vi på Lionstail har stor erfarenhet av digital marknadsföring och hjälper dig gärna att lägga upp en effektiv och långsiktigt framgångsrik strategi för ditt företag.

Outbound marketing


Outbound marketing är det man brukar kalla för mer traditionell marknadsföring, till exempel annonser i tidningar, radio- och TV-reklam, kalla samtal, affischer och liknande. Det som har hänt de senaste åren är att allt fler har börjat se den här typen av marknadsföring som påträngande och avbrytande.

Tiderna förändras, människors beteenden följer den tekniska utvecklingen och med internet vet alla att de kan hitta vad de söker, när de behöver det. Dagens köpare ogillar att bli uppvaktade av säljare och att se irrelevanta annonser. Som med allt annat måste företag anpassa sig till verkligheten, och de som förstår och anpassar sig upptäcker en ny värld. Hela grejen går ut på att man skapar en infrastruktur som leder till effektiv marknadsföring och stark, långsiktig tillväxt.

Allt detta görs för att skapa varumärkesmedvetenhet, sprida ”word-of-mouth”, öka din konverteringsfrekvens. För att sammanfatta, du ska vara lätt att hitta på internet – vare sig det är din sociala medieprofil eller Google SERP (search engine results page).Inbound är strategin anpassad för den digitala tidsåldern och på det sättet som moderna köpare vill bli sålda och marknadsförda till.

Inbound baseras på transparens. Att bygga förtroende. Att bygga relationer som vänder kunder till lojala fans för ditt varumärke. Inbound bygger på långsiktighet.